LGBT+ Network // CVRnr 44878070
LGBT+ Network (herefter kaldet Organisationen) er en forening der blandt andet baserer sig på tre grundværdier: Fællesskab, respekt og troværdighed, som samlet danner grundlaget for vores whistleblowerpolitik.
Du finder indgangen til whistleblowerportalen nederst på denne side, men vi opfordrer til, at du læser resten af politikken igennem inden du sender din indberetning.
Formål
Formålet med denne whistleblowerpolitik er at klarlægge, hvordan whistleblowerordningen fungerer og dermed skabe en præventiv effekt og undgå en potentiel tilbageholdenhed med indberetning af væsentlige sager. Whistleblowerpolitikken har også til formål at oplyse dig om dine rettigheder som whistleblower (efter lov nr. 1436 af 29. juni 2021 om beskyttelse af whistleblowere samt Whistleblowerdirektivet; (EU)2019/1937). I den forbindelse understreger vi, at beskyttelsen efter Whistleblowerdirektivet – og loven alene gælder den nævnte persongruppe, som omfatter arbejdstagere, anpartshavere, medarbejdere hos leverandører, underleverandører og tidligere medarbejdere.
Vores whistleblowerpolitik skal sikre, at vi tilgår tingene åbent og tydeligt og siger tingene som de er – herunder at ytre sig frit, hvis man har oplevet uregelmæssigheder, chikane eller ulovligheder begået af bl.a. organisationens arbejdstagere eller leverandører.
Arbejdstagere vil ofte være de første til at opdage uregelmæssigheder eller svigagtig adfærd på arbejdspladsen. Det viser sig dog tit, at de fleste vil være tilbageholdende med at gå videre med deres mistanke, da de føler, at de derved er illoyale over for kollegaer eller arbejdsgiveren.
I erkendelsen af, at det er vigtigt at denne type oplysninger kommer for dagens lys, og at en åben virksomhedskultur ikke altid er tilstrækkeligt. For at dette sker, har vi valgt at oprette en whistleblowerordning. I whistleblowerordningen kan medarbejdere i god tro foretage anonyme eller ikke anonyme indberetninger om kritisable forhold eller dispositioner, som kan; afdække ulovligheder, påføre organisationen et økonomisk tab eller skade selskabets omdømme mv.
Hvem kan indberette?
Særligt for arbejdstagere i organisationen og andre personer, som ønsker at foretage indberetning af oplysninger om overtrædelser, som er kommet til kendskab i forbindelse med arbejdsrelaterede aktiviteter.
Indberetninger kan indgives af arbejdstagere i organisationen. Organisationen har frivilligt besluttet, at følgende persongrupper også kan foretage indberetning af oplysninger om overtrædelser, som personen har skaffet sig adgang til i forbindelse med dennes arbejdsrelaterede aktiviteter:
- Selvstændig erhvervsdrivende
- Anpartshavere
- Direktionsmedlemmer
- Bestyrelsesmedlemmer
- Frivillige
- Lønnede eller ulønnede praktikanter
- Medarbejdere hos leverandører
- Underleverandører og leverandører
- Tidligere medarbejdere
- Nyansatte medarbejdere, hvis arbejdsmæssige forhold endnu ikke er påbegyndt.
Hvad kan der indberettes om?
Du kan bl.a. indberette følgende:
- Finansielle tjenesteydelser
- Brud på privatlivets fred og personoplysninger
- Strafbare forhold, herunder overtrædelser af evt. tavshedspligter, misbrug af økonomiske midler, tyveri, underslæb og bestikkelse
- Grove eller gentagne overtrædelser af lovgivning
- Seksuel chikane på arbejdspladsen
- Grove personrelaterede konflikter på arbejdspladsen, f.eks. grov chikane på grund af race politisk eller religiøst tilhørsforhold m.v.
- Alvorlige brud på arbejdssikkerheden
- Offentligt udbud
- Produkter og markeder
- Produktsikkerhed og -overensstemmelse
- Transportsikkerhed
- Miljøbeskyttelse
- Forbrugerbeskyttelse
- Grove eller gentagne overtrædelser af lovgivning, herunder f.eks. lovgivning om magtanvendelse, forvaltningsloven, offentlighedsloven samt f.eks. lovgivning, som har til formål at sikre folkesundheden, sikkerhed i transportsektoren eller beskyttelse af natur og miljø m.v.
- Alvorlige overtrædelser af databeskyttelseslovgivningen
Du kan ikke indberette mindre væsentlige forhold som f.eks. utilfredshed med lønforhold, samarbejdsvanskeligheder, overtrædelse af ryge- eller alkoholpolitik mv., disser typer af forhold skal indberettes via de normale kanaler, f.eks. ved direkte kontakt til nærmeste leder eller HR.
Hvordan indberetter man?
Helt konkret foretager du indberetningen ved at tilgå linket og udfylde anmeldelsesblanketten.