Made4Media er et Podcastbureau som selv anvender Spotyfi Podcast Hosting
Lær alt hvad du har brug for at vide om, hvordan du starter en podcast. Eksperter fra Spotify vil guide dig gennem hvert trin – fra hosting, distribution, produktion, vækst og monetarisering af din podcast.
Podcasts er et spændende medie til at dele ideer, meninger og de intime samtaler, du altid har tænkt dig, at flere mennesker burde være en del af. Selvom det kan virke skræmmende for begyndere, kan det at lære at starte din egen podcast være en leg, især hvis du har en nem at følge guide, der dækker alt, hvad du har brug for at vide om at lave en podcast.
Dette blogindlæg vil hjælpe dig med at tackle alle de variabler, der er involveret i at starte din første podcast fra bunden. Du er velkommen til at bogmærke denne artikel og bruge den som en guide, du kan vende tilbage til, når du vil læse mere om et specifikt element af podcasting-processen.
Er du klar til at starte din podcast-drøm?
Det grundlæggende:
Før vi springer ind i denne vejledning, lad os begynde med at dække det grundlæggende og få dig opdateret med Spotify for Podcasters.
Hvad er en podcast?
Lad os være ærlige. De fleste af os har en generel forståelse af, hvad en podcast er (en samling digitale lyd- eller videofiler, der er tilgængelige for publikum), men når vi selv træder ind i podcast-verdenen, begynder der at dukke flere spørgsmål op.
En podcast kan være mange forskellige ting – og det hele afhænger af dig, skaberen. En podcast kan være:
En person, der taler i en mikrofon (eller endda deres telefons mikrofon) alene i deres lejlighed eller podcast-studie.
Et par venner eller en gruppe på fem.
Det kan være alvorligt, sjovt, livligt, tankevækkende, sær, sarkastisk eller lidt af det hele.
Men i sin enkleste form har en podcast brug for to ting: en idé og en stemme til at give den liv. Og nu, hvor video-podcasts på Spotify er tilgængelige for flere skabere end nogensinde før, er svaret på “hvad er en podcast?” blevet udvidet endnu mere.
Hvad er en video-podcast, og burde jeg prøve at lave en?
Video-podcasts på Spotify bringer medierne video og lyd sammen i perfekt harmoni. Hvor det er tilgængeligt, giver denne funktion nuværende videoproducenter (eller lyd-podcastere!) mulighed for at udvide deres rækkevidde til nye fans på Spotify og styrke deres forbindelse til nuværende fans. Det er så nemt som at uploade en videofil via Spotify for Podcasters, og den bliver straks udgivet på Spotify – derefter kan dit publikum vælge at se eller lytte i baggrunden, så de kan nyde dine episoder, uanset hvor de er.
Hvorfor burde jeg starte en podcast?
Hver stemme er en podcast-stemme – og ja, det inkluderer din stemme. Uanset om du vil bruge din stemme til at skabe, udtrykke dig eller opbygge, er podcasting den perfekte måde at sige det hele. Det hjælper også, at podcasting fortsætter med at vokse som et medie: Flere mennesker end nogensinde før skaber lyd (og nu video) historier. Selv hvis du allerede har en fanbase fra en anden aktivitet, kan podcasting hjælpe dig med at udvide din rækkevidde og forbinde med dit publikum på en dybere og mere autentisk måde.
Hvad er Spotify for Podcasters?
Spotify for Podcasters er en alt-i-en podcast-platform. Det betyder, at du kan oprette, distribuere, vokse og monetarisere din podcast alt sammen fra vores app eller hjemmeside, helt gratis. Dine episoder kan automatisk blive udgivet på Spotify – og kan nemt distribueres til andre platforme.
Hvis du allerede har en podcast, der er hostet et andet sted, kan du stadig drage fordel af Spotifys gratis værktøjer til vækst for podcastere, som f.eks. analytics og fans engagement. Du kan gøre dette ved at registrere din podcast på Spotify for Podcasters. At registrere din podcast ændrer ikke ejerskab over dit indhold eller off-platform management. Kom i gang på få minutter.
Hvorfor burde jeg bruge Spotify for Podcasters?
Ganske enkelt, Spotify for Podcasters er det mest omfattende værktøj til at starte din podcast. Du kan bruge Spotify for Podcasters til at oprette, distribuere, analysere og vokse din show samt få adgang til eksklusive indtjeningsværktøjer og formater som video-podcasts på Spotify. Måske tænker du: Er det virkelig gratis? Og det er det – vi har gjort Spotify for Podcasters gratis for alle, hele tiden. Så kom i gang, fokuser på dit indhold, og vi tager os af resten.
Hvad har du brug for for at starte en podcast? Den gode nyhed er, at det ikke er så komplekst at starte en podcast, som du måske tror. Faktisk kan du starte en podcast på under en time – alt hvad du behøver at gøre er at få styr på et par grundlæggende elementer, og så er du klar til at gå i gang med din show.
Vælg et podcast-emne
At vælge et podcast-emne kræver, at du ser indad og svarer på et simpelt spørgsmål: Hvad elsker du at tale om? En måde at besvare dette spørgsmål er at tænke på, hvornår du er mest glad, opfyldt eller spændt – og bruge det som springbræt. Du kan også tænke på, hvilke podcasts du i øjeblikket nyder at lytte til, og lade dem inspirere dig. Det kan også være en hjælp at tænke på et podcast-emne, der er bredt nok til at dække mange episoder eller måske endda flere sæsoner.
Her er et par podcast-ideer for at få dit hjul til at dreje med hensyn til et podcast-emne, hvis du ikke er sikker på, hvor du skal begynde:
Tjek vores artikel med råd om podcast-emner fra fire erfarne skabere og lad dem guide dig gennem den indledende proces.
Kig efter trending podcast-emner inden for dine bredere interesseområder. Dette vil hjælpe dig med at producere relevant og aktuelt indhold samtidig med, at det giver dig inspiration, når du oplever en kreativ tørst periode (det sker for os alle!).
Bestem et podcast-format Der er flere podcast-formater at vælge imellem, og det er vigtigt at vælge det rigtige for dig. Spørg dig selv følgende spørgsmål: Vil jeg podcaste alene, eller sammen med en eller flere venner eller medværter? Vil jeg interviewe gæster med ekspertise inden for specifikke områder? Vil jeg tale om virkeligheden, eller vil jeg skabe en fantasifuld verden?
Alle disse ting er værd at overveje, men du kan gå endnu dybere med vores komplette guide til podcast-formater. Og hvis du ruller kameraerne, er der masser af måder at få inspiration til en unik video-podcast på.
Overvej dit podcast-publikum og hvordan du når dem At definere dit ideelle publikum er det første skridt på rejsen mod at opbygge en loyal base af lyttere, der vil engagere sig med dig og dit show. Overvej følgende:
Din niche.
De typer mennesker, der ville være interesseret i at forbruge indhold om dette emne.
Hvordan du bedst når dem.
For en detaljeret guide om de tidlige faser af at finde potentielle lyttere, kan du tjekke vores ressource om, hvordan du finder din podcast målgruppe.
Husk på, at uanset hvem du er, vil dit podcast-publikum begynde med at være lille, og det er helt okay. Hver succesfuld podcast startede et sted. Det er vigtigt at begynde med enkle mål for øje – ting som at lære dig selv at kende som skaber, at lære dine lyttere at kende og at opbygge forbindelse med dem via sociale medier som TikTok eller Instagram. Hvad der føles som små skridt vil føre til store resultater, som at få dine første 100 lyttere.
Sådan vælger du dit podcast-udstyr
Alt hvad du behøver for at starte en podcast er telefonen i din lomme. Ja, du læste rigtigt. Som en del af Spotify for Podcasters mission om at demokratisere lyd, gør vi podcast-skabelse mere tilgængelig – det betyder, at du kan optage fra din telefon eller computer, uanset hvor du er.
Men der er også et bredt udvalg af podcast-mikrofoner (fra XLR til USB-mikrofoner), der er tilgængelige for at forbedre din lydoptagelsesopsætning og forbedre lydkvaliteten. Hvis du er interesseret i at udforske podcast-teknologi ud over din telefon, kan du tage et kig på vores komplette guide til podcast-udstyr til skabere, hvor vi dækker alt fra optagesoftware til popfiltre og kabler.
Lej billigt podcastudstyr til produktion af podcast
Er du nysgerrig efter, hvordan du kan løfte optagemiljøet endnu mere? Læs vores guide om, hvordan du opretter dit podcast-studie for de bedste resultater.
Sådan udvikler du din podcast-branding
Du er unik, og det er din podcast også. Og den måde, du formidler den unikke identitet til dine lyttere, er gennem podcast-branding. Fra dit podcast-coverbillede til din podcast-beskrivelse, introtema og endda din podcast-trailer, kommer hvert element, der er forbundet med din podcast, sammen for at etablere tonen og karakteren af dit show. Den visuelle og auditive identitet, disse elementer udtrykker, er det, der adskiller din podcast og gør den øverst i hovedet på lytterne.
Vælg et podcast-navn
At navngive din podcast kan være en vanskelig opgave, men heldigvis har vi sammensat en ressource om, hvordan du vælger et fantastisk podcast-navn for at gøre det lettere. Dit podcasts navn har potentiale til at gøre din show eksponentielt mere mindeværdigt og tiltalende – eller ikke.
Pro-tip: du behøver faktisk ikke tilføje ordet “podcast”. Her er et par podcast-navne ideer for at hjælpe dig med at ramme denne del af din podcast-identitet.
Opret en signatur-podcast-intro og -outro
Både din podcast-intro og -outro er centrale elementer i din podcast. En fremragende podcast-intro er din chance for at lave et godt første indtryk og fange lytterne, så de bliver hængende til slutningen (og vender tilbage til fremtidige episoder!). En mindeværdig outro er, hvordan du afslutter en podcast på en god note og holder lytterne engagerede og forbundne.
Intros og outros er også unikt dine egne. De er en chance for at forstærke din identitet, dit emne, dit navn og opfordre dit publikum til at gøre noget, der vil hjælpe dit show med at vokse. Du kan opnå det sidste ved hjælp af “calls-to-action” (CTA’er) – for eksempel at bede lyttere om at bedømme dit show, deltage i spørgsmål og afstemninger, følge dine sociale mediekonti eller fortælle deres venner og familie om din podcast. Sørg bare for at holde dig til en CTA, så du ikke overvælder publikum med for mange muligheder, så de ender med at gøre ingenting.
Sådan laver du en podcast-episode Processen med at lave en podcast-episode begynder, før du trykker på optageknappen, og slutter lang tid efter, du har forladt mikrofonen. Fra planlægning til redigering, her er de nøgletrin, der skal sættes sammen for at skabe en podcast-episode, du kan være stolt af.
Forproduktion Der er intet galt med at improvisere en episode, især hvis inspirationen rammer dig på et tilfældigt tidspunkt! Men en sikker måde at holde din podcast konsistent og opretholde dine kvalitetsstandarder er at være et skridt foran. Brug for produktionsfasen til at planlægge.
Tænk over:
– De emner, du vil diskutere.
– De gæster, du vil interviewe.
– Hvad en ny potentiel lytter måske vil høre.
En podcast-tidsplan kan hjælpe dig med at holde styr på dine opgaver og styre din podcast-workflow på bedste vis. Brug af en podcast-planlægningsskabelon under forproduktion er også en god strategi for at forudse opgaver, der skal udføres, og hvornår, f.eks. at skrive et episode manuskript eller kontakte potentielle gæster.
Hvis du planlægger at have en gæst, er det en god idé at brainstorme nogle spørgsmål, inden du begynder optagelsen. Men som vores artikel om at skrive gode interviewspørgsmål påpeger, er det en balancegang: en kombination af at være forberedt, men samtidig fleksibel. Når du sidder sammen med en gæst og optager en episode, kan alt ske. Som vært er din evne til at skifte spor afgørende. Men selvfølgelig er der måder at øge dine chancer for et A-plus-interview på, som f.eks. at stille åbne spørgsmål, følge op på interessante punkter og gøre din research på forhånd.
Podcast-optagelse
Du har planlagt, og nu er du klar til næste skridt. Når du tænker på podcast-optagelse, er stedet måske ikke det første, du overvejer, men det kan afgøre, om din episode bliver en succes eller ej. Folk optager fra så mange forskellige steder – stuen, soveværelset (eller sengen), skabet, det hjemmelavede studie – men lydkvaliteten er vigtig.
Prøv at skabe et akustisk venligt miljø uden baggrundsstøj, ekkoer og andre forstyrrelser. Hvis du sidder fast, kan Spotify for Podcasters ‘Audio Enhancement-værktøj fjerne støj og forbedre din optagelse, selv på støjende steder som en café eller bagsædet i en bil. Og hvis du laver en video-podcast, skal du også tage hensyn til din visuelle opsætning.
Før du begynder optagelsen af din første episode, skal du sætte dig ned og sikre dig, at du er klar til succes:
– Er dit optageudstyr klar?
– Er dine enheder opladt?
– Er dit manuskript eller din oversigt tilgængelig?
– Hvordan er din Wi-Fi-forbindelse?
– Hvis du har gæster, som du vil interviewe fjernt, er de klar med et stille optagested og en god Wi-Fi-forbindelse?
– Hvis du filmer en video-podcast, er dine lys og kameraer placeret korrekt?
– Tænk over detaljerne og tag det vigtigste skridt af alle: tryk på optageknappen.
Podcast-redigering og postproduktion Når din episode er optaget, er det tid til redigering. Podcast-lydredigering kan være en udfordring for mange nye podcastere, der ikke er bekendt eller erfarne med podcast-redigeringssoftware.
Der er bestemt bedre måder at redigere på end andre. Derfor har vi talt med to Spotify-producere for at forklare de vigtigste redigerings dos and don’ts. De dækker emner som målrettet redigering, sammensætning af dine værktøjer og kreativ lydfortælling. Laver du en video-podcast?
Vi har dig dækket med video-specifikke redigerings tips.
Under redigeringsfasen kan du tilføje ekstra elementer til dine episoder for at få dem til at skille sig ud og hæve lytteoplevelsen. For eksempel lydeffekter og musik. Spotify for Podcasters giver dig mulighed for at lave en anden type lydshow, hvor musikken er i fokus: Music + Talk-shows kombinerer fuldlængde sange fra Spotify-kataloget med dine egne lydsegmenter.
Vælg blot musik værktøjet i Spotify for Podcasters-appen, søg efter sange på Spotify og bland dem sammen med samtale ved at trække og slippe dine egne lydfiler. Hvis du elsker musik lige så meget som podcasts, kan et Music + Talk-show tage din podcast-fortælling til det næste niveau.
Hvis du tilføjer musik eller andre lydeffekter, skal du sikre dig, at du faktisk har lov til at bruge dem!
Postproduktionen er også det tidspunkt, hvor du sætter de sidste finpudsninger på hver episodes branding – nemlig episode titlen, podcast-artwork (selvom episode design ikke er nødvendigt, er det en flot ekstra detalje) og beskrivelse. Når det gælder sidstnævnte, kan du starte med at tænke over kernen af din episode: hvilke nøgleord kommer i tankerne?
Dette kan være bestemte ord, der springer ud fra siden og fanger din opmærksomhed, eller det kan være specifikke emner eller gæstens navne. Dette råd og meget mere – som episode længde, optimering og konsistens – kan findes i vores artikel om, hvordan du skriver den perfekte podcast-episode beskrivelse.
Sådan distribuerer du din podcast Nu hvor du har dine første episoder klar, er det tid at dele dem med verden.
Et afgørende første skridt er at publicere din podcast på Spotify og de mange andre podcast-kataloger, hvor folk lytter til deres yndlings show. Du distribuerer din podcast via din podcast-hosting tjeneste, det sted hvor din podcast-lyd og informationer er gemt. De fleste hosting-sider genererer noget kaldet en podcast RSS-feed.
En feed fungerer som din podcasts unikke ID, og det er det, du bruger til at dele din podcast på andre kataloger.
Hver podcast-episode oprettet med Spotify for Podcasters bliver automatisk offentliggjort på Spotify, som i øjeblikket har over 100 millioner podcast-lyttere. Dit show vil også blive vist på alle større podcast-hosting-platforme, hvis du vælger at distribuere andre steder.
Markedsføring af din Podcast
Sådan promoverer du dit show med en god podcast-markedsføring Markedsføring bør ikke være en eftertanke. Ting som at fange bag-scenen-indhold og udvælge de bedste klip til genbrug bør integreres med selve skabelsesprocessen. Det gør det meget nemmere at sætte markedsførings maskineriet i gang, når det er tid til at promovere en bestemt episode.
At have dedikerede sociale mediekonti til at promovere din podcast er måske den nemmeste og mest tilgængelige måde at markedsføre dit show på – og glem ikke at krydse-markedsføre på dine personlige konti også.
Men der er andre måder at få opmærksomhed på, herunder:
– Opret en podcast-nyhedsbrev.
– Skaf mediedækning (her er en enkel guide til at pitche din podcast, både til pressen og andre steder).
– Udnyt mund-til-mund-metoden (du ved aldrig, hvem der lytter, så gå videre og sprede budskabet).
– Udnyt mulighederne for at netværke med andre podcastere og finde promovering muligheder.
Det er blevet lettere at oprette forbindelse til andre skabere med hjælp fra Spotify for Podcasters’ Facebook-fællesskab. Andre måder at netværke og få nye øjne og ører på din podcast kunne være at optræde som gæst i en anden podcasts show eller lave et samarbejdsafsnit med en anden podcaster.
Sådan vokser du din podcast
Tro det eller ej, publicering og markedsføring er ikke slutningen på din podcast-rejse. Med Spotify for Podcasters’ innovative værktøjer og support ved din side er hver episode en ny mulighed for at vokse dit publikum, promovere dit show og endda tjene penge på dit podcast-indhold (mere om det senere).
Der er en fuldt omfattende guide til at opnå momentum med din podcast-vækst lige på vores ressourceside – der dækker emner som at spore dine ratings, finde nye globale podcast-lyttere ved hjælp af analyser og udnytte interaktivitet.
Læs videre for at lære mere om, hvordan du kan fortsætte med at vækste din podcast, når du har styr på det grundlæggende.
Optimer din podcast til vækst
Hvis du vil øge dine chancer for at få flere fans til at finde dig, skal du optimere din podcast til opdagelse. Start med at optimere din Spotify-showside for at tiltrække opmærksomhed fra de millioner af lyttere, der dækker deres podcast-behov via Spotify.
Du vil også gerne være opmærksom på din podcast SEO. De ord, du bruger i din podcast-titel, episode description, shownoter, podcast-website og mere, spiller en væsentlig rolle i, hvor nemt det er for lyttere at finde din podcast i kataloger og søgemaskiner.
Find måder at øge publikums engagementet på Når du vokser din podcast, vil du gerne udvikle en dybere forbindelse med fans og virkelig arbejde hen imod at opbygge og fastholde en loyal lytterbase.
Spotify for Podcasters har lanceret en række funktioner i appen, der gør det naturligt at engagere dine fans, som om du talte med en ven. Blandt vores favorit funktioner for at øge publikums engagementet er Q&A og afstemninger, der giver dig mulighed for at stille dine fans spørgsmål og tilføje dem til enhver episode, så de kan reagere direkte i Spotify-appen.
Selvfølgelig opfordres skabere altid til at interagere med deres fans gennem sociale medier i deres egen distinkte stemme og stil. Alt dette hjælper lyttere med at føle sig endnu tættere på det indhold, de allerede elsker.
Udnyt analyser til at måle succes
Du gør en indsats for at promovere din podcast og holde dit publikum engageret, men hvordan ved du, om det, du gør, faktisk virker?
På dagen ved du, hvordan du måler podcast-succes?
Først er det vigtigt at definere, hvad succes betyder for dig og din podcast. Nye lyttere? Flere abonnenter? Øget publikums engagement? Når du ved, hvad du vil måle og overvåge, kan du bruge Spotify for Podcasters ‘analytics-værktøjer til at hjælpe dig med at forstå din episodes præstation.
Sådan får du adgang til dine podcast-analyser:
– Log ind på din Spotify for Podcasters-dashboard.
– Gå til katalog (for ikke-hostede brugere) eller analyser (for hostede brugere).
Du kan også se dine analyser på din telefon eller tablet med Spotifys mobile analyser. Nu, hvor du ser på dataene, er der nogle nyttige måder at bruge dem på: ting som at bruge lytterstatistikker (alder, køn, placering) til at informere dit indhold eller bruge dine mest populære episoder som inspiration.
Hold din podcast voksende på Spotify Spotifys podcast-editoriale team leder altid efter passionerede nye skabere at fremhæve. Fremhæv dig selv ved at indsende din podcast til redaktions indsendelse formularen, hvor up-and-coming shows bliver vist på en af Spotifys community-destinationer eller i afsnittet “Ny udgivelse”.
At have en podcast på Spotify er noget at prale af, og heldigvis er der en nem måde at gøre det på: Promo Cards genererer personlige, Spotify-brandede ressourcer, som du kan dele med dine fans på sociale medier. Du skal bare søge efter navnet på din podcast, vælge din favoritfarve og bruge din promo card til at sprede budskabet.
Sådan tjener du penge med podcasting Har du nogensinde spekuleret på, hvordan skabere tjener penge med podcasting? Der er flere måder, du kan gå, både inden for og uden for Spotify for Podcasters.
En podcast-abonnement er for eksempel en monitoreringsmodel, hvor lyttere betaler en månedlig pris i bytte for eksklusivt indhold og andre fordele. Hvis du er nysgerrig efter, hvad den proces indebærer, kan du læse om, hvordan to skabere lancerede profitable abonnementer ved hjælp af Spotify for Podcasters.
Reklame er en anden populær måde at monetisere på. Du kan udnytte reklamer til din show gennem:
Vært-læste annoncer, hvor du selv læser annoncen op og tilføjer din egen personlighed (disse annoncer er tilgængelige på Spotify for Podcasters i visse lande).
Tredjeparts-annoncer, hvor du indsætter sponsorliste annoncer i udvalgte pauser i dit show.
Der er andre metoder tilgængelige for at monetisere dit show, herunder lytterdonationer, tippinger og merchandise. Hver af disse metoder giver dig mulighed for at bevare kontrollen over din kreative vision og samtidig tjene penge i processen. Læs mere om, hvordan du kan tjene penge med din podcast med Spotify.
Hold dine lyttere tæt på Uanset hvor meget du vokser, vil du gerne holde dine lyttere engagerede. Du kan bruge Fan Study eller dine Podcast Analytics til at forstå dine fans bedre på Spotify. Når du ser dine statistikker, er det en god påmindelse om, at du ikke blot offentliggør indhold i en tomhed – du opbygger en community af virkelige mennesker med hver ny episode.
Hver podcast-skaber, uanset hvem du er, var nødt til at starte et sted – overvinde forhindringer, usikkerhed og kreative blokeringer undervejs. Sandheden er, at der ikke er noget rigtigt eller forkert svar, når det kommer til at dele lyd- eller videobaserede historier. Men Spotify for Podcasters er her for at guide dig gennem opstart af din podcast, løfte din kreative proces og få dit show til at vokse. Hvis du nogensinde har brug for yderligere inspiration, er vores uddannelsesressource et godt sted at starte.