Første nummer af Out&About kom på gaden i januar 2003. Bag udgivelsen stod en stor del af de københavnske LGBT+ steder, der ønskede et nyt magasin for at få sat skarpere fokus på LGBT+ miljøet.

Af Bert Svalebølle

I august 2002 udkom et prøvenummer af det ny magasin under navnet Cum & C. Det var samtidig program for Mermaid Pride, som Copenhagen Pride hed dengang.

Efter at have evalueret magasinet blandt annoncører og læsere stod det klart, at der var stor interesse for det ny magasin. CGL (i dag Rainbow Business Denmark) stod bag udgivelsen af prøvenummeret.

I august 2002 udkom et prøvenummer med Cum & C.

Jeg var på det tidspunkt formand for CGL og samtidig annoncesælger for Panbladet. Jeg havde løbende informeret min redaktør på Panbladet om arbejdet med det nye magasin og gik derfor ud fra, at dette var videregivet til udgiveren, Landsforeningen for Bøsser og Lesbiske, LBL (i dag LGBT+ Danmark).

Men det skulle vise sig ikke at være tilfældet. Efter prøvenummeret kom på gaden i august 2002, blev jeg ringet op af LBL’s daværende formand, Bent Hansen, som fyrede mig fra Panbladet.

Jeg forsøgte at få et møde, hvor jeg kunne fortælle mine bevæggrunde for at være gået ind i arbejdet med det nye magasin, men dette blev pure afvist.

Cum & C blev til Out&About

Da ikke alle i CGL var klar til at søsætte det nye magasin og dermed tage den risiko, der kunne være i et sådant projekt, blev projektet i første omgang sat på standby. Men de annoncører, som var interesserede, gik sammen og oprettede et anpartsselskab under navnet Copenhagen Gay Media ApS til at drive det nye magasin.

Navnet blev Out&About, og det første nummer blev sendt på gaden i januar 2003. I starten var magasinets primære indhold om det københavnske LGBT+ miljø.

Bøssernes Se & Hør

Ikke alle var lige begejstrede for monopolbruddet. Out&About blev da også kritiseret for at være for kommercielt og useriøst, og mange tvivlede på, om magasinet ville overleve.

Nogle fandt det også problematisk, at magasinet fokuserede på de barer, som var medejere af magasinet, og at magasinet var for domineret af bøsser. Nogle fandt artiklerne overfladiske og layoutet grimt. Kuponhæftet og Bøssernes Se & Hør var nogle af de sjove tilnavne, som det nye magasin fik af sine kritikere.

Vi kunne dog ikke helt følge kritikken på Out&About. Vi var sat i verden for at skabe et større kendskab til det, der skete i LGBT+ miljøet. Og så var det jo svært ikke at skrive om barerne i LGBT+ miljøet, selv om nogle af barejerne var medejere af magasinet.

Præget LGBT+ miljøet

Ud over driften af det ny magasin kom Out&About også til at sætte sit præg på LGBT+ miljøet på andre områder. Vi gik blandt andet sammen med barmiljøet om at arrangere konkurrencer som MrGay.dk og Årets Bartender.

Out&About besøgte både kendte og helt ’almindelige’ bøsser og lesbiske i deres eget hjem og bragte artikler og billeder under titlerne Homo Homes og Hjemme Hos. Her viste bøsser og lesbiske, hvordan de havde valgt at indrette deres hjem.

I en periode præsenterede Out&About en månedlig Side 6 fyr samt anmeldelser af bøsseporno.
Det medførte en hel del debat blandt læserne, om man kunne have ’den slags’ i et magasin som Out&About.

 

 

Stor interesse for politik

Samtidig med de mere underholdende indslag har Out&About også bragt mange seriøse artikler med relevans for LGBT+ miljøet. Det kunne for eksempel være kritiske og oplysende artikler om samfundsrelaterede emner, som af og til blev citeret og trak overskrifter i de bredere medier.

Op til kommunal- og folketingsvalg satte Out&About fokus på politiske emner, og vi lagde stor vægt på at give LGBT+ politikere en platform, hvor de kunne komme til orde.

Out&About var også flere gange med til at arrangere vælgermøder med fokus på LGBT+ politik. Og som det første LGBT+ medie i Danmark lykkedes det Out&About at få interviews med flere statsministre.

I september 2011 blev Out&About i Ekstra Bladet beskyldt for at favorisere blå politikere.

Beskyldningerne kom fra daværende SF-folketingsmedlem Kamal Qureshi, der ellers selv igen og igen havde fået omtale i Out&About. En efterfølgende gennemgang af det seneste års udgivelser viste, at beskyldningerne intet havde på sig. Virkeligheden var, at Out&About havde bragt flest artikler med politikere fra de røde partier.

Out&Abouts dækning af kommunalvalget 2017 gjorde en chefredaktør på Århus Stiftstidende forarget, fordi vi bragte en oversigt over kandidater fra LGBT+ miljøet. TV 2 News tog sagen op, og Out&Abouts redaktør måtte forklare, hvorfor vi gav særlig omtale til LGBT+’ere – en redaktionel prioritering, som jo ikke er spor anderledes, end når en aarhusiansk avis giver særlig omtale af kandidater fra Aarhus.

Panbladet stopper udgivelsen

Pan Bladet og Out&About havde eksisteret side om side i næsten fem år, da LBL stoppede udgivelsen af den trykte version af Panbladet i slutningen af 2007 på grund af økonomiske problemer i LBL.

Før Out&About kom på gaden, var Panbladet det eneste magasin for homoseksuelle i Danmark. Andre havde gennem årene forsøgt at skabe alternativer, men de måtte lukke efter kort tid. Derfor var der også mange, der tvivlede på, om det ville lykkes Out&About at holde skindet på næsen.

Men Out&About beviste, at det kan lade sig gøre at bryde et monopol, specielt når man leveret et produkt, der lever op til annoncørernes og læsernes behov.

 

Op- og nedtur med mediestøtte

2011 var første år, hvor Out&About gav underskud. I lighed med resten af medieverdenen var Out&About ramt af faldende annonceindtægter, og nedskæringer var nødvendige for igen at få balance i økonomien.

Men i 2014 lykkedes det Out&About at få tildelt udviklingstilskud fra den statslige mediestøtte over en periode på tre år (2014-2016). Den økonomiske støtte skulle styrke Out&About med mere egenproduceret stof, større fokus på politik, samfund og kultur samt bedre repræsentation af mangfoldigheden i LGBT+ miljøet.

I disse år var Out&About i rivende udvikling. Og i 2016 nåede vi op på de tre årsværk, som kræves for at få del i den faste redaktionelle mediestøtte. Alligevel afviste Medienævnet Out&About med den begrundelse, at Out&About ikke ”i tilstrækkeligt omfang” behandlede politiske temaer og aktuelt nyhedsstof.

Fra starten af 2017 var det derfor nødvendigt at gennemføre drastiske nedskæringer for at sikre den fortsatte udgivelse af Out&About.

Jeg gik selv på pension, og Out&About blev gennem en anpartsudvidelse del af Rainbow Business Denmark, under selskabet Copenhagen Gay Media ApS.

Redaktører på Out&About: Bert Svalebølle januar-december 2003 – Morten Rixen januar 2004 til juli 2005 – Bjarne Henrik Lundis august 2005 til december 2007 – Thomas R. Kristensen januar 2008 til august 2018.

En ny annoncesalgsstrategi og andre forandringsstrategier formåede ikke at få økonomien i balance. Og i juli 2018 valgte Copenhagen Gay Media ApS med stor beklagelse at afskedige magasinets mangeårige redaktør Thomas R. Kristensen, der ellers havde været med på team Out&About helt fra start.

I august samme år blev selskabet bag Out&About taget under konkursbehandling på grundlag af begæring fra kreditor. Og kurator meddelte i december 2018 kreditorerne, at konkursboet var sluttet, og at der ikke er penge i konkursboet til at udbetale dividende.

I et forsøg på at videreføre Out&About gennem et nyt selskab (Rainbow Media Denmark ApS), havde Rainbow Business Denmark i sommeren 2018 sikret sig navnet Out&About samt rettighederne og det historiske bagkatalog.

Men med fortsat faldende annoncesalg måtte Rainbow Business Denmark indse, at foreningen ikke kunne skaffe den nødvendige økonomi til at videreføre det trykte månedsmagasin. Og efter 16 år stoppede Out&About i april 2019 som trykt månedsmagasin.

Rainbow Business Denmark videreførte herefter Out&About på de sociale medier samt hjemmesiden outandabout.dk med indlæg produceret af frivillige medarbejdere.

Fra august 2018 og frem til lukningen i april 2019 var den hidtidige webredaktør, Brian Kjær Capkan, også redaktør for det trykte magasin. Og efter lukningen af magasinet fortsatte han som redaktør for webmediet frem til juli 2019, hvor han blev afskediget.

Herefter trådte jeg ind som fungerende redaktør og gik i gang med at nytænke webmediet.

 

Drevet af frivillige

Det lykkedes at finde en ny redaktionsgruppe med mange gode idéer til, hvordan webmediet skulle se ud. Men da den nye webplatform var klar, og de skulle i gang med at producere indhold, faldt de fleste fra.

Derefter lykkedes det at samle et hold af tidligere ansatte og frivillige, som først sørgede for, at vi kunne fortsætte den populære hjemmeside. Og senere var de med til at indføre nye tiltag som for eksempel podcastene Regnbueland, Ret til kærlighed og Out&About SEX.

Som alle andre medier er Out&About også afhængig af økonomi til driften. Med baggrund i det svigtende annoncesalg besluttede vi, at redaktionen fremadrettet skulle drives af frivillige.

Det kræver både vilje og energi. Men redaktionen består nu af dygtige folk, der har været med i mange år, samt nye folk, der bidrager til drift og indhold af mediet med fornyet kraft og med nye vinkler.

Da vore ambition er at dække hele LGBT+ miljøet i Danmark og dække de begivenheder og holdninger, der rører sig rundt om i landet, så håber vi at finde flere frivillige fra alle dele af Danmark, der har lyst til at bidrage med indhold.

Nyt magasin

Takket være engagerede frivillige kunne vi i sommeren 2023 genstarte Out&About som trykt magasin.

Out&About er nu blevet til et kvartalsmagasin, hvor det første nummer kom på gaden i juli 2023.

Det magasin, som du læser netop nu, er ikke blot nummer fire i serien af kvartalsmagasiner, men samtidig nummer 200 af Out&About.

Du kan se og gense alle 200 magasiner på vores hjemmeside: outandabout.dk

 

Ny provokerende podcast ser dagens lys

I oktober 2023 udkom Rainbow Business Denmark med en ny podcast målrettet mænd, der har sex med mænd. Podcasten hedder ‘Out and about SEX’ og produceres af Produktionsselskabet Made4Media for Rainbow Media Denmark ApS

Podcasten har i skrivende stund 39.789 unikke downloads/lytninger og har overhalet både magasin og netmediet. Podcasten har vært, journalist & tilrettelægger Mikkel Kjerri og sammen med medvært Bjorn Dotzauer, sexolog.

Fremtiden kalder på yngre kræfter

Også her i 2024 og i årene fremover har Danmark brug for et LGBT+ medie, som udkommer på alle platforme.

Men da jeg selv er et godt stykke over de 70 år, er der snart behov for yngre kræfter til at tage over og tage ansvar for Out&Abouts forskellige platforme.

Foreløbig er der ikke økonomi til ansættelser. Til gengæld har Out&About en base af engagerede frivillige, som udgør en væsentlig ressource i sig selv.

Find vores podcast:

Listen to "Out&About" on Spreaker.