Lyd er i rivende udvikling, og generelt opfatter vi lyd med mindre skepsis end skærmbrug, fremgår det af DR Analyses rapport ’Medieudviklingen 2023, som udkommer snart. Her ser man også nærmere på, hvordan vi forbruger podcasts.
Mange moderne medieformer har ofte mødt skeptiske og fordømmende holdninger, især når det kommer til overdreven brug af computere, tv eller uendelig skærmtid på telefoner og computere. Dog er lydmedier og podcasts en bemærkelsesværdig undtagelse, da de generelt opfattes som mere acceptable og endda mere raffinerede end traditionelle skærmoplevelser.
Denne opfattelse kommer tydeligt til udtryk i DR Analyses årlige rapport, ‘Medieudviklingen 2023’, der offentliggøres den 25. januar. Undersøgelser fra DR Analyse i 2023 viser, at danskerne har klare og overraskende enslydende holdninger til, at nogle former for medieforbrug er mere anerkendte end andre. Lytning placerer sig ofte højere end visuel stimulering, og dette personlige hierarki afspejler, hvordan danskerne værdsætter mediebrugen.
For voksne er der ingen dårlig samvittighed forbundet med at lytte til bøger eller podcasts. Tværtimod opstår den dårlige samvittighed ofte, når man har brugt meget tid på streamingtjenester som Netflix eller har scrollet for meget på telefonen. Dette kan skyldes, at danskerne opfatter lydmedier som en kilde til selvforbedring og indsigt i verden omkring dem.
Medieanalytikerne Sofie Scheutz og Malene Kaasgaard fra DR Analyse mener, at en af grundene til, at lydmedier ikke møder den samme skepsis som skærmbaserede medier, er, at det er et håndfrit medie. Lytning tillader folk at multitaske og bruge deres tid effektivt uden at kræve fuld opmærksomhed som en skærm gør.
I den kommende rapport ‘Medieudviklingen 2023’ dykker medieanalytikerne Steven Larsen og Malene Kaasgaard Christiansen også dybere ned i danskernes podcastvaner generelt. En tredjedel af danskerne lytter til podcasts ugentligt, og faste formater, der udkommer regelmæssigt, er særligt populære.
Undersøgelser viser, at podcastlytning er en integreret del af danskernes daglige rutine, især på vej til og fra arbejde eller skole. Mange lytter også, mens de laver mad, gør rent eller slapper af uden skærmen ved hånden. Podcasts er blevet en måde for folk at fordybe sig i interessant indhold, og det håndfri aspekt af lytning giver mulighed for fleksibilitet i brugen.
“En af konklusionerne er, at danskerne lytter forskelligt til podcasts på hverdage og weekenddage, og podcasts, der falder inden for nyheds- og aktualitetsgenren, lytter danskerne primært til på ugens hverdage.”
En af rapportens konklusioner er, at danskernes podcastvaner varierer mellem hverdage og weekender. Nyheds- og aktualitetsgenrer er mere populære på hverdage, mens der i weekenderne er en tendens til at lytte til andre genrer som true crime, psykologi og historie. Mange ser også podcasts som en måde at slappe af på, og det er vigtigt for dem at kunne slappe af med kendte stemmer.
Alt i alt viser rapporten, at lydmedier og podcasts ikke kun har vundet popularitet, men også har formået at undgå den samme kritik og skepsis, som andre medieformer har oplevet gennem tiden. Lytning har fundet sin plads som en værdifuld og accepteret del af danskernes medieforbrug.
* Hele rapporten ’Medieudviklingen 2023’ kan læses på dr.dk/analyse fra torsdag den 25. januar.