Et interview med en journalist kan for nogle være en ”walk in the park”, mens det for andre får sveden til at pible frem på panden. Dette blogindlæg rummer 10 gode råd om medietræning til dig, som ikke har så meget erfaring med at udtale dig til pressen – eller dig der trænger til hurtigt at få genopfrisket hukommelsen.

Målet med de 10 råd om medietræning er at give dig lidt at tænke over, inden du går ind til et interview. Et godt interview starter med en grundig forberedelse, og din forberedelse til interview kan med fordel starte her.

De 10 råd er ikke en endegyldig liste, men den sammenfatter mange af de råd, som går igen, når vi holder medietræning hos Made4Media.

1. Få styr på budskaberne

Sørg for at have dine budskaber på plads. Hvad er det egentlig du gerne vil sige? Hvad er det din virksomhed vil? Pas på ikke at aflevere for mange budskaber og informationer på én gang, så modtageren misser essensen.

Mange virksomheder har udarbejdet nogle grundbudskaber, som sætter ord på virksomheden og dens virke. Med disse grundbudskaber i baghovedet er det nemmere for dig som talsperson at finde de rigtige svar om virksomheden frem i interviewsituationen – og dermed også nemmere for dig at gå ned i det, du netop skal udtale dig om.

2. Hav styr på fakta

Det kan blive noget rod for både dig selv og din virksomhed, hvis du ikke har styr på fakta, som er essentielle for din virksomhed eller den konkrete sag, du bliver interviewet om. Hvis du bliver bedt om at deltage i et interview, skal du derfor, som noget af det første skaffe de data, der er relevante.

3. Kort og præcist – det vigtigste først

Hvis du skal fortælle en god historie til en ven, så vil du typisk bygge den langsomt op fra bunden for til sidst at komme med konklusionen, der runder din fortælling af. Men i et interview er spillereglerne anderledes. Du har kort tid til at komme med dit svar, journalisten bliver hurtigt utålmodig, og hvis der er tale om et live-interview på TV, så har du måske 10 sekunder til at få leveret dit budskab.

Derfor er det afgørende, at du får leveret dit budskab lige med det samme. Hvis der er tid til det, og interviewformatet tillader det, kan du eksempelvis bygge på med eksempler og fakta, der understøtter dit budskab.

4. Et interview er ikke en normal samtale

I et interview er det ikke journalisten, der er slutmodtageren for dine svar, men derimod læserne/lytterne/seerne. Det er derfor vigtigt at forklare dine pointer i et sprog og med nogle ’billeder’, hvor den reelle modtager kan være med.

Nogle gange vil du opleve en journalist, der stiller dig det samme spørgsmål flere gange. Måske i forskellige varianter. Det kan enten være en hjælp til dig – eller det kan være et forsøg på at få dig til at sige mere, end du har lyst til. Det må du vurdere i situationen, men husk på, at det er dig der bestemmer, hvad du vil sige, og at det er i orden at holde fast i dit kernebudskab. Også selvom du føler det lidt naturstridigt at gentage dig selv.

5. Brug eksempler og billedsprog

Sammenligninger, metaforer og billedsprog er klassiske greb, der kan gøre kompliceret stof lettere fordøjeligt for din modtager. I Danmark bruger vi gerne fodboldbaner som målestok for arealer og storebæltsbroer som målestok for store milliardbeløb. Det gør det nemmere for modtageren at forholde sig til.

Hvis du arbejder inden for et teknisk område, kan det hurtigt blive ret abstrakt for både journalisten og modtagerne at forholde sig til din virksomheds løsninger. Prøv derfor altid at se, om du kan omsætte en kompliceret løsning eller et abstrakt tal til noget mere jordnært og forståeligt.

6. Pas på ”stammesprog”

Mange arbejdspladser og brancher udvikler over tid deres eget sprog. Det vi kalder stammesprog. Et sprog der gør det nemmere og hurtigere at kommunikere med hinanden, fordi man ikke behøver at starte fra Adam og Eva, hver gang man skal forklare noget til en kollega. Problemet opstår, hvis man bruger stammesproget uden for stammen. Typiske eksempler er brug af forkortelser, fagudtryk eller engelske termer. Pas på med det.

7. Tal pænt om dine konkurrenter

Om end banalt, så husk at det ikke ser godt ud at tale dårligt om sine konkurrenter. Man kommer til at fremstå arrogant og åbner en række flanker, som kan give bagslag. Men i essensen så er det dårlig opførsel, som bør være under dit niveau.

Hvis du på den anden side roser dine konkurrenter, så kan det være med til at stille din egen virksomhed i et bedre lys. Ret beset så sender du et skarpt signal: Hvis I kan konkurrere med nogen, der er SÅ gode, så må I virkelig kunne jeres kram!

8. Vær åben, men kend dine grænser

Der kan i flere situationer være mange gode grunde til ikke at dele al viden med et medie. Det kan være for at beskytte medarbejderne; der kan være tale om sensitive informationer, som du ikke har mandat til at udtale dig om eller noget helt tredje. Derfor er det en god idé at sætte nogle grænser inden interviewet – og det er vigtigt, at du øver dig i, hvordan du vil afgrænse dine svar.

9. Vær dig selv

De personer, der typisk klarer sig bedst i medierne, er dem, som tør give noget af sig selv. Dem du faktisk lærer lidt at kende under et interview. Mange har en tendens til at skrue ned for deres personlige islæt, når de går ind i et interview, fordi de er bange for at blive opfattet forkert – eller i værste tilfælde uprofessionelle. Det er meget sjældent sagen. Tværtimod øger det blot din troværdighed og får dig til at brænde endnu mere igennem, hvis du lader din personlighed og din faglige stolthed komme til udtryk.

10. Træning, træning, træning

Det bedste du kan gøre for dig selv er at øve dig. Og du kan sagtens starte i det små med at træne foran spejlet. Hver gang du siger dine budskaber højt, husker du dem bedre, og du bliver bedre til at levere dem på en naturlig måde. Du kan også træne med en kollega, hvor I skiftes til at stille hinanden spørgsmål. Det største udbytte får du dog ved en rigtig medietræning med kamera og underviser.

Medietræning og forberedelse til interview hos Made4Media

Hvis du vil høre mere om, hvordan Made4Media kan hjælpe dig med at blive en bedre talsperson, så skriv til journalist og tilrettelægger Mikkel Kjerri på info@made4media.dk eller ring på tlf. 69 69 14 14.

Book medietræning hos journalist & tilrettelægger Mikkel Kjerri uddannet fra Danmarks Journalisthøjskole i Aarhus.

Book medietræning hos journalist & tilrettelægger Mikkel Kjerri uddannet fra Danmarks Journalisthøjskole i Aarhus. (Foto: Jacob Ehrbahn/Polfoto)

Medietræning: Tjekliste når du skal interviewes

At interviewe er en disciplin i sig selv – men at være den, der bliver interviewet, er endnu sværere. Det handler ikke kun om at kunne svare på journalistens faktuelle spørgsmål. Det handler også om at styre interviewet mod dine budskaber og ikke mindst om at turde give noget af dig selv. 

Det er nemmere sagt end gjort, og det er her, medietræning kommer ind i billedet. Nogle er naturtalenter, andre har brug for solid guidance, men fælles for alle, der skal interviewes, er, at forudgående medietræning og forberedelse kan være afgørende for dit interview – og dermed det resultat, der kommer ud af det. Vi giver dig her en light version med en tjekliste til, hvad du bør være opmærksom på, hvis du er virksomhedens talsperson.

Når journalisten ringer

  • Hvem taler du med? Notér altid journalistens navn og medie.

  • Vinkel. Spørg ind til sammenhængen – hvad er den større historie, og interviewer journalisten også andre kilder (i så fald hvem)?

  • Vind tid. Bliver du ringet op uforberedt, så sig evt. til journalisten, at du ringer tilbage. Så køber du tid til at forberede dig. Sig fx ”Jeg er lige på vej ind til et møde, men jeg vil gerne tale med dig om det. Kan jeg ringe tilbage om en halv time?”

  • Citattjek. Bed venligt om at få dine citater sendt til godkendelse, det er journalister vant til. Hold rettelser til et minimum og til fakta.

  • Deadline. Spørg hvornår artiklen mon bringes, så du er forberedt på udgivelsen.

Under interviewet

  • Tænk i citater. Forbered gerne 2-5 skarpe sætninger, der indkapsler dit budskab og har god sandsynlighed for at blive citeret. De bedste citater ender som overskrift.

  • Alt kan citeres. Der er ikke noget, der hedder ”uden for citat”. Alt, hvad du siger, kan ende på tryk. Vær åben, men i afmålte doser.

  • Føl dig ikke presset. Er du i tvivl om fakta, så vend tilbage efter interviewet. Svar ikke på et spørgsmål, hvis du er usikker på svaret – heller ikke hvis journalisten presser på for et hurtigt svar. Har du brug for mere tid til at forberede et svar, så sig: ”Det spørgsmål er jeg ikke den rigtige til at besvare / jeg skal lige undersøge det, jeg vender tilbage.” Journalister arbejder ofte med korte deadlines, så vend tilbage hurtigt. Men husk at journalisten sjældent er der for at få dig ned med nakken, de ønsker oftest blot perspektiv på historien.

  • Svar og flet. Svar på spørgsmålene og flet derefter dine budskaber ind, også selvom du ikke bliver spurgt direkte. Det er din chance for at få dit budskab ud.

  • Tag kontrol. Det er dig, der er ekspert på emnet, ikke journalisten. Hav altid fokus på dine kernebudskaber og styr samtalen derhen.

  • Find et sted med ro. Tag fx ikke et interview, mens du kører bil.

  • Tal, så din bedstemor forstår dig. Hold det simpelt – undgå for mange tekniske fagbegreber og intern lingo. Vær så konkret som overhovedet muligt.

  • Træk vejret. Pausen er din ven. Hids dig aldrig op eller tal ned til journalisten, hvis han/hun er uvidende eller kritisk. Giv gerne dig selv korte tænkepauser.

  • Slap af og vær dig selv. Smil, også selvom du interviewes over telefon – det kan mærkes i den anden ende.

  • Vis personlighed. Fortæl gerne personlige anekdoter og dine holdninger til emnet, det gør ofte kun interviewet (og dermed artiklen) mere interessant. Det kan virke grænseoverskridende, når man udtaler sig på vegne af en virksomhed, men ofte er de bedste erhvervsinterviews dem, hvor man netop krydrer de corporate budskaber med noget menneskeligt.