En nylig undersøgelse udført af Dentsu, der analyserer opmærksomhed og brandgenkendelse i reklamer, afslører en overraskende trend, hvor lydreklamer (radio og podcast) præsterer bedre end deres videomodstykker.
Det skriver Mediet Markedsføring i dag.
Lydbaserede reklamer viser sig at have en større evne til at tiltrække opmærksomhed og forøge brandkendskabet sammenlignet med reklamer i videoformat.
Denne bemærkelsesværdige konklusion stammer fra en nylig gennemført studie udført af Lumen på vegne af Dentsu-gruppen. Nyhedsudgivelsen AdAge har rapporteret om resultatet. Undersøgelsen udgør en del af Dentsus årlige rapport “Dentsu Attention Economy”.
Studiet indikerer, at reklamer præsenteret på konventionel radioudsendelse, lydstreamingtjenester og podcasts generelt præsterer bedre end videoer, når det kommer til både opmærksomhed og brandgenkendelse. Især podcasts udmærker sig ifølge undersøgelsen og scorer højt. Reklamer, der bliver oplæst af værter i podcasts, er de mest effektive til at fastholde opmærksomheden hos deltagerne i undersøgelsen.
Mike Follet, administrerende direktør for Lumen, forklarer, “Lydmedier er særdeles effektive til at skabe en varig erindring om et brand.”
Effekten af lydannoncer blev vurderet på forskellige platforme, herunder Amazon Ads, Cumulus Media, iHeartMedia, Spotify og SXM Media, som alle deltog i undersøgelsen.