Podcasting er langsomt ved at blive en foretrukne måde at levere indhold på blandt marketingfolk på grund af dets enorme rækkevidde og popularitet. Men der er ting, du bør vide om, før du inkorporerer det i din marketingstrategi.

Vi har samlet en liste over podcaststatistikker for 2023 til dig. Disse tal skal hjælpe dig med ikke kun at forstå branchen bedre, men også give dig en bedre fornemmelse af tendenserne omkring den.

Disse tal er også nyttige for alle, der ønsker at springe ind i podcasting-spillet i 2022.

Lad os først se på nogle højdepunkter!

Hvis du er ligesom os og kan se, at der er noget særligt ved podcasting, så fortsæt med at læse, og lad os tage et dybere kig på nogle fascinerende podcastfakta og statistikker.

Generel podcaststatistik

Før du hopper ind i nogle af de specifikke oplysninger om podcasts, er her nogle generelle podcast-statistikker. Brug disse tal til at gøre dig bekendt med det potentiale, som podcasts bringer til bordet.

1. Der er 850,000 aktive podcasts derude

(Oberlo)

Hvis du planlægger at blive en del af podcasting-fællesskabet, så gør plads til konkurrence. Der er mindst 850,000 aktive podcasts – det er over 30 millioner episoder.

Og efterhånden som podcasts bliver mainstream, kan du forvente, at det tal vil stige i de kommende måneder og år.

2. Mindst 70 % af amerikanerne kender til podcasts

(Edison Research)

Det meste af den amerikanske befolkning er i det mindste bekendt med, hvad podcasts er. Det er ikke længere den nicheindholdsplatform, den engang var. Folk er nu klar over, hvad podcasting betyder.

Det er anslået 197 millioner brugere.

3. 40 % af de adspurgte brugere fandt podcast-episoder for lange

(Edison Research)

40 % af podcast-ikke-lyttere sagde, at de fandt episoder for lange. Det, kombineret med andre faktorer som at skulle downloade podcast-apps eller at skulle betale abonnementsgebyrer (i nogle tilfælde), afskrækker den gennemsnitlige person til at hoppe direkte ind i podcasting.

4. Eksperter anslår, at 76.4 millioner mennesker vil lytte til podcasts i 2019

(eMarketing)

Tilbage i 2019 anslog eksperter, at 37.3 % af amerikanske lyttere til digital lyd (eller 76.4 millioner mennesker) vil lytte til podcasts. Og i 2020 anslog de, at det tal ville stige til 78.9 millioner brugere (eller 37.8%).

5. Podcasts er en kæmpe aftale i Sydkorea

(99 virksomheder)

Podcasting ramte stort i Sydkorea. Vidste du, at 53 % af deres befolkning lytter til en podcast mindst en gang om måneden?

Spanien kommer på andenpladsen med 39 %, mens Irland er nummer tre med 37 %. Sverige og USA ligger på fjerdepladsen med 35 % hver.

aldersgruppe

Demografi af podcastlyttere

Hvem lytter til podcasts? Hvordan ser dit kernepublikum ud? Her er tallene, der afslører, hvem podcasts appellerer til.

6. 55 % af amerikanske forbrugere lyttede til lydpodcasts

(Statista)

Over halvdelen af ​​de amerikanske forbrugere lyttede til lydpodcasts, hvilket er en stigning på 51 % i forhold til det foregående års tal. Dette er en klar indikation af, hvad der skal ske i 2023.

Det er et godt tidspunkt at investere i podcasts, da den nuværende tendens indikerer, at der er en efterspørgsel efter indhold i dette format.

7. 75 % af brugerne tror ikke, at podcasts er for dem

(Edison Research)

I en Edison-undersøgelse citerede 75 % af brugerne, der ikke lytter til podcasts, at platformen ikke passer godt til dem. Resten gav andre grunde, som at de ikke har tid til podcasts (51 %), podcasts giver ikke information, som de ikke kan få adgang til andre steder (49 %), og at podcasts bruger meget af deres telefons dataabonnement (41 %).

8. Flere mænd lytter til podcasts end kvinder

(Edison Research)

I 2019 fandt Edison Research ud af, at flere mænd lytter til podcasts end kvinder. 36 % af mændene lyttede til en podcast i den sidste måned før undersøgelsen. På den anden side lyttede kun 29 % af kvinderne til en podcast i samme periode.

De er dog begge en forbedring i forhold til det foregående års tal. I 2017 lyttede for eksempel kun 27 % af mændene til en podcast. For kvinder var tallet 21 %.

9. 7 % af amerikanske internetbrugere lytter til podcasts hver dag

(eMarketing)

7 % af brugere i USA, der er 13 år eller ældre, hævder, at de lytter til podcasts hver dag. Yderligere 8 % sagde, at de lytter til podcasts ugentligt.

Det er måske ikke så imponerende. Men bemærk, at andre undersøgelser viste, at hyppige brugere er meget engagerede. Næsten en tredjedel af de adspurgte personer sagde, at de lytter til seks eller flere podcasts.

10. Ældre mennesker begyndte at omfavne podcasts

(Markedsføringsdiagrammer

Procentdelen af ​​amerikanere, der er 55 eller ældre, er steget med 29 % fra 2019 til 2020. Det er mindst en fjerdedel af de 55+ demografiske.

Det betyder, at podcasts også er et godt sted at annoncere for produkter, der appellerer til ældre borgere. Du skal selvfølgelig finde de rigtige shows.

podcast lytte ikon

Sådan lytter folk til podcasts

Hvordan lytter folk til podcasts? Hvad viser tallene? Hvornår er de mest aktive?

11. 33% af ikke-lyttere ved ikke, hvordan de får adgang til podcasts

(Edison Research)

I en undersøgelse fra Edison Research sagde 33 % af ikke-lytterne, at de ikke er sikre på, hvordan de skal lytte til podcasts. Yderligere 22 % sagde, at de ikke engang ved, hvad podcasts er.

18 % af dem kan ikke se forskel på podcasts og radioprogrammer.

12. 79.8% af brugerne lytter, mens de pendler

(Opdag Pods)

De fleste brugere lytter til podcasts, mens de pendler. Det er 79.8 % af brugerne i alt. Andre lytter til podcasts, mens de laver husarbejde. Kun 58.9 % lytter til podcasts i deres fritid.

13. De fleste bruger smartphones til at lytte til podcasts

(Music Oomph)

Smartphones er hovedmediet til podcastforbrug. 54 % af brugerne er på Apples økosystem, mens 43 % bruger Android.

Nogle podcastlyttere bruger smarthøjttalere til at forbruge episoder. Du kan forvente, at flere mennesker lytter gennem smarte enheder i de kommende år, efterhånden som teknologien bliver tilgængelig og overkommelig for den gennemsnitlige person.

internet-ikon

Hvor folk finder podcasts

Lad os tale om, hvordan folk ender med at finde de podcastprogrammer, de støtter. Hvor kan folk finde podcasts at nyde?

14. Apple Podcasts har en andel på 38.2 % i mobilapps

(Opdag Pods)

Apple har størstedelen af ​​mobilpladsen, hvad angår podcasts med 38.2 %. Android-pladsen er delt mellem tredjeparts podcast-udbydere som Overcast, Pocket Casts og Spotify.

15. 64% af folk finder podcasts gennem sociale medier

(HubSpot)

De fleste brugere, omkring 64 % af de adspurgte brugere, lærte om podcasts gennem sociale medier. Kun 40 % af brugerne fandt ud af podcasting gennem deres venner eller mund til mund.

16. Store virksomheder slutter sig til podcastdille

(Forbes)

Selv musikstreamingselskaber slutter sig til podcast-trenden. Spotify betalte 340 millioner dollars for at erhverve to af de største podcastingselskaber: Gimlet Media, Parcast og Anchor.

Disse opkøb sætter dem bag Apple som den næststørste podcast-platform.

Det betyder også, at flere og flere vil have nemmere ved at finde og indtage podcastindhold.

17. Der er mere end 700,000 podcasts på iTunes

(99 virksomheder)

Du finder mere end 700,000 podcasts på iTunes. Dette er grunden til, at det betragtes som den største platform for podcasts. Du kan lytte til podcasts direkte gennem appen, eller du kan downloade episoder på din computer og lytte til dem på den måde.

60 % af Apple-brugere downloader episoder på deres computere.

business ikon

Podcasting Erhvervsstatistik

Hvordan kan du udnytte podcasts til at promovere dit brand og dine produkter? Er det virkelig værd at investere i podcasts? Lad os tage et kig på nogle podcast-virksomhedsstatistikker for 2023.

18. 36 % af brugerne kan ikke finde podcasts, der dækker emner, de er interesserede i

(Edison Research)

36 % af brugerne, der ikke lytter til podcasts, sagde, at de ikke gør det, fordi de ikke kan finde podcasts, der dækker emner, de er interesserede i. Det er på trods af det overvældende antal aktive shows, der er tilgængelige i dag.

Du kan tilskrive dette dårlig markedsføring og/eller synlighed.

19. 35% af ikke-lyttere ved ikke, hvordan man finder podcasts

(Edison Research)

Ja, podcasts er nu lige så populære, som de nogensinde har været. Men dem, der ikke har oplevet det, ved ikke engang, hvor de skal begynde. 35 % af ikke-lytterne sagde, at de ikke ved, hvor de kan finde podcasts.

Yderligere 32 % sagde, at de ikke engang ved, hvor de skal starte.

20. 32% af marketingfolk annoncerer på podcasts

(eMarketing)

Fra 2018 annoncerer 32 % af marketingfolk på podcasts. Dette er enormt, især når man sammenligner det tal med tidligere år: 15 % i 2015, 21 % i 2016 og 29 % i 2017.

Og mindst 36 % af marketingfolk havde planer om at annoncere på en podcast.

21. 64 % mener, at annoncer er gode til podcasts

(eMarketing)

Lytterne synes, at reklamer passer godt til podcasts. Og 54 % af brugerne er mere tilbøjelige til at overveje et brand efter at have hørt om det på et show. Dette viser, at podcasts er gode til marketingfolk, der ønsker at eksponere deres brand for et bredt publikum.

22. Podcast-annoncepladser koster $10 til $50

(Hubspot)

HubSpot’s tal viser, at den gennemsnitlige pris for en annonceplads for en podcast ligger mellem $10 og $50. Det kan dog hurtigt gå op, hvis programmet har et højt lyttertal.

23. Salget er bedre i forretningscentrerede podcasts

(Music Oomph)

Hvis du vil annoncere, vil du måske gøre det i en virksomhedspodcast. Der er en stigning på 14 % i købshensigten, når du gør det i forretningspodcasts. Virksomheder, der annoncerer på sportsudstillinger, ser et løft på 9.3 %. Comedy podcasts klarer sig også godt med 7.3 %.

Politiske podcasts er også gode, da annoncører ser en stigning på 12.8 %. Shows, der omhandler samfund og kultur, har en købshensigtsstigning på 9.2 %

24. Værtslæste annoncer er den foretrukne annoncetype

(99 virksomheder)

Statistikker viser, at marketingfolk kan lide at få deres annoncer læst af værten med 63 %. Nogle (35%) kan lide at få en announcer til at læse annoncerne. Den mindst populære annoncetype er leverede annoncer, som ligger på 1.7 %.

Dette skyldes sandsynligvis, at det at have værten til at læse annoncerne kommer naturligt ud i forhold til de andre annoncetyper. Og annoncerne kommer frem som anbefalinger, selvom værten udtrykkeligt siger noget andet.

adfærd forbrugeranalyse shopping køber kunde 512

Podcast-statistikker over forbrugeradfærd

Hvordan opfører forbrugerne sig, når de lytter til podcasts? Hvor meget tid bruger de på at lytte til afsnit? Og hvor meget af en episode bruger de, før de tuner ud? Vi har tallene.

25. 59 % af brugerne bruger mere tid på podcasts end på sociale medier

(Opdag Pods)

Du finder det måske chokerende, at 59 % af de adspurgte brugere sagde, at de bruger mere tid på podcasts, end de gør på sociale medier. 66 % af brugerne sagde også, at de bruger flere podcasts, end de ser tv.

26. Folk lytter til podcasts i 7 eller flere timer om ugen

(Opdag Pods)

82.4 % af podcastbrugere bruger mindst 7 timers indhold hver uge. Det skyldes sandsynligvis, at podcasts ofte afspilles på vej til og fra arbejde.

Andre (omkring 22.4%) lytter til mindst 22 timers podcasts om ugen. Det er mindst 3 timer om dagen.

27. Flere amerikanere lytter til podcasts end at gå i kirke

(Overbevis og konverter)

24 % af de adspurgte forbrugere indrømmede, at de brugte mere tid på podcasts, end de gør på at gå i kirke. Kun 23 % af dem deltog i gudstjenesten ugentligt.

28. 80% af brugerne lytter gennem de fleste eller alle podcast-episoder

(HubSpot)

Dette er gode nyheder for annoncører. 35 % af podcastlytterne sagde, at de lyttede gennem et helt afsnit af en podcast, mens 45 % sagde, at de ville sidde igennem det meste.

Tilsammen er det 80 % af lytterne, der forbruger størstedelen af ​​podcast-afsnittene. Kun 5 % af brugerne ville lytte til begyndelsen, før de droppede af. 12 % sagde, at de ville lytte til et halvt show.

29. Folk kan lide at lytte til True Crime-podcasts

(99 virksomheder)

Den mest populære genre i podcasting-verdenen er true crime. Folk kan bare ikke få nok af det. Men der er andre populære kategorier som chatshows, nyheder, aktuelle anliggender, tv-diskussioner, sport og mad, hvis du foretrækker noget, der er lidt mindre grynet.

Podcast-statistik – Resumé

Podcasting bliver kun mere populær i de kommende år. Hvis du skal i gang, er der simpelthen ikke noget bedre tidspunkt end i dag.

Og hvis du overvejer at annoncere, som mange marketingfolk gør, er der ingen grund til bekymring. Alle tegn tyder på, at markedsføring gennem podcasts virker. Det har potentiale til at nå ud til din målgruppe.

Og fordi podcasts er venlige for annoncører, er lyttere tilbøjelige til at reagere positivt på dine annoncer.

Nogle vil måske endda sige, at podcast-annoncering er mere effektiv end annoncering gennem traditionelle medier.

Læs mere om hvad vores Podcastbureau kan tilbyde…